آیا حساسیت بالا موجب دردسر است؟ آنچه HSP ها باید بدانند

هر وقت hsp ها دور هم جمع می‌شوند، موضوعی که دربارهٔ آن حرف می‌زنند این است که بسیار حساس بودن برایشان مایهٔ زحمت و دردسر است. احساس می‌کنند که به این دلیل زندگی برایشان دشوارتر …

HSP HST Pittsburgh Philadelphia Therapy

هر وقت hsp ها دور هم جمع می‌شوند، موضوعی که دربارهٔ آن حرف می‌زنند این است که بسیار حساس بودن برایشان مایهٔ زحمت و دردسر است. احساس می‌کنند که به این دلیل زندگی برایشان دشوارتر شده است.

البته گاهی چنین می‌شود.

به هر حال من اولین و به معنای واقعی کلمه بلندترین صدا در تشویق hsp ها به پذیرش ویژگی‌مان است.

در این مقاله، برخی دلایل در اینکه بسیار حساس بودن مانع نیست و الزاماً مایه دردسر نیست آورده‌ام:

آیا بسیار حساس بودن مانع است؟ آنچه hsp ها باید بدانند.

لوری کانگیلا

معمولاً از hsp ها بخصوص آنانی که تازه فهمیده‌اند که hsp هستند، می‌شنوم که به نظرشان بسیار حساس بودن مانع است. آرزو می‌کنند که‌ای کاش چنین نبودند، و بسیار مشتاقند که بدانند آیا راهی هست که دیگر hsp نباشند.

 شاید هم باشد.

بسیار حساس بودن ساده نیست. ما بیشتر فکر می‌کنیم، بیشتر احساس می‌کنیم، بیشتر مراقبت می‌کنیم و نیاز بیشتری به خواب و استراحت و مراقبت از خود داریم. از سرگذراندن برخی شرایط مثلاً یک میهمانی شلوغ، همسایه پرسروصدا یا تغییر در برنامه برایمان دشوار است. در حالی که همین چالش‌ها برای دیگران امری معمولی است .

ویژگی‌هایی که ما را hsp می‌سازند گاهی به شدت باعث می‌شود احساس کنیم که شرایط دشواری را تحمل می‌کنیم. قبول دارم که تحمل فشاری که نشات گرفته از نیازهای hsp بودن در دنیایی غیر حساس است، گاهی نفرت انگیز می‌شود. گاهی آرزو می‌کنم که‌ای کاش بسیار حساس نبودم. می‌ترسیدم از اینکه روزی فرزندی بسیار حساس داشته باشم که ناچار باشد که با این مشکلات زندگی کند (و در واقع پسرم hsp است.)

چه هنگامی که خردسال بودم و چه در بزرگسالی، فکر می‌کردم که نقصی بنیادین دارم. دلم می‌خواست همانطور که دیگران می‌گفتند، کمتر حساس باشم.

چه عاملی از ما hsp می‌سازد؟ آیا اشکالی در کار است؟

بعد از خواندن تعریف دکتر آلین آرون از بسیار حساس بودن، دریافتم ۲۰_۳۰ درصد از آدم‌ها بسیار حساس هستند و من هم جزیی از ایشان هستم. مغزمان به گونه‌ای سیم کشی شده که حساس باشیم. حساس بودن امری طبیعی و خلق و خویی است.

متاسفانه خلق و خوی ما hsp ها متناسب با فرهنگ رقابت جو، پرخاشگر و پرسروصدا و فعالیت‌های اجتماعی سراسیمه وار نیست.

اما بدانید تا آخرین نفس بر این باورم که گرچه بسیار حساس بودن چالش برانگیز است، اما مانع نیست .

اگر هنوز تردید دارید که hsp بودن ضعف هست یا نه، یا آرزو می‌کردید که در برخی از حیطه‌های زندگی حساس بودن خود را پشت سر بگذارید، پس بدانید که بسیاری از دیگر آدم‌های بسیار حساس نیز همین گونه‌اند.

به هر حال وقتی بسیار حساس بودن جنبه رنج را برایتان پیدا می‌کنند، بدانید آخر ماجرا نیست. همچون هربار دیگری که متحمل می‌شویم، می‌توانیم کاری کنیم که این بار نیز زحمت کمتری را برایمان ایجاد کند. یا همچون ارشمیدس که گفت، «یک اهرم بلند و یک نقطه اتکا مناسب به من بدهید تا دنیا را تکان دهم.»

زندگی با حساسیتتان، نه جنگیدن با آن

اینجا چند پیشنهاد عملی برایتان آورده‌ام که حکم همان اهرم و نقطه اتکا را دارد تا به hsp ها کمک کند که چالش‌های hsp بودن را پشت سر بگذارند.

▪ دربارهٔ معنای حقیقی hsp بودن از منابع درست اطلاعات کسب کنید.

درباره hsp ها از منابع موثق و علمی اطلاعات کسب کنید. مثلاً وبلاگ دکتر آرون و کسانی که در امر بسیار حساس بودن صاحب نظرند. چون باعث می‌شود انبوهی از اطلاعات نادرست از منابع غیرموثق را کنار بگذارید. (مترجم: خدا می‌داند که چقدر اطلاعات نادرست توسط افراد مدعی ایرانی به خورد هموطنان داده می‌شود.)

کسب اطلاعات درست و بیشتر درباره بسیار حساس بودن باعث می‌شود احساس راحتی بیشتری کرده و دریابید که در hsp بودن هیچ اشکالی وجود ندارد.

ضمناً این کار باعث می‌شود تا با دیگر hsp ها پیوند یافته و ببینید که تا چه اندازه چالش‌هایتان مشترک است. احساس تنهایی کردن دشوار است و اینکه در جمعی باشید که آنان نیز مانند شما متفاوتند، احساس بهتری به شما می‌دهد .

▪ برای خود برنامه‌ای در نظر بگیرید که چالش‌های بسیار حساس بودن را مورد بررسی قرار دهد.

من علاقه زیادی به برنامه‌های رشد ذهنی دارم، ایده‌ای که به مرور و آهسته می‌آموزیم و شرایط خود را بهبود می‌دهیم. مخصوصاً وقتی که حامیانی هستند که ما را در این روند همراهی می‌کنند. مثلاً، شاید همین حالا پذیرفتن این که بسیار حساس هستید دشوار به نظر برسد ‌، یا مثلاً کنار آمدن با سروصدای زیاد یا احساس بیش برانگیختگی کردن، وقتی که دیگران دستخوش احساس شدید می‌شوند. این مسائل می‌تواند برای یک آدم بسیار حساس حکم مانع را داشته باشد.

با یک برنامه رشد ذهنی متوجه می‌شوید که انگونه که مایل هستید ابزار مناسب برای کنار آمدن با شرایط خاص را ندارید. ولی امیدتان را از دست ندهید، با تمرین، گذاشتن وقت و کسب حمایت می‌توانید در چنین شرایطی بهتر عمل کنید. با برنامه رشد ذهنی، احساس اینکه بسیار حساس بودن برایمان مانع ایجاد می‌کند، تغییر می‌کند و به عبارت دیگر از ذهن خود به عنوان اهرم و تکیه گاه استفاده می‌کنیم .

▪به دنبال درمانی باشید که برای بسیار حساس بودن مناسب است

همه می‌توانند از مشاوره بهره ببرند، و آدم‌های بسیار حساس بهره بیشتری خواهند برد. این موضوع را در نظر داشته باشید که همه در زمینه بسیار حساس بودن تعلیم ندیده‌اند.

به نظرم اگر در تلاش هستید تا روشی را برای کنار آمدن با بسیار حساس بودن خود پیدا کنید، دنبال درمانگری باشید که بتواند در این عرصه کمکتان کند. هرچه باشد آخرین چیزی که به آن نیاز دارید، درمانگری است که سهواً همان پیام‌های نامناسبی را درباره بسیار حساس بودنتان به شما بدهد که عمری از دیگران شنیده‌اید.

جدا توصیه می‌کنم این گام‌ها را بردارید. اجازه ندهید مورد قضاوت جامعه‌ای قرار بگیرید که Hsp ها را مشکل دار و فاقد توان زندگی شاد می‌بیند. همه ابعاد وجودی خود را در آغوش بگیرید و توانتان در ایجاد تفاوت در دنیا به دلیل بسیار حساس بودن را درک کنید، نه برعکس آن را .

نویسنده: لوری کانگیلا

مترجم: مینو پرنیانی

https://www.singularlysensitive.com/