بهترین مشاغل برای آدم‌های بسیار حساس

آدم‌های بسیار حساس دنبال شغلی هستند که برایشان معنا داشته باشد و باعث برآشفتگی و درهم شکستگی ایشان نشود. بهترین کار این است که باتوجه به نقاط قوت خود آغاز کنید. وقتی واژه حرفه را …

highly sensitive person careers

آدم‌های بسیار حساس دنبال شغلی هستند که برایشان معنا داشته باشد و باعث برآشفتگی و درهم شکستگی ایشان نشود. بهترین کار این است که باتوجه به نقاط قوت خود آغاز کنید.

وقتی واژه حرفه را می‌شنوید چه احساسی پیدا می‌کنید؟ به انجام کاری فکر می‌کنید که واقعاً دلتان نمی‌خواهد انجامش دهید و فقط به خاطر حقوق آخر ماه آن را انجام می‌دهید؟ یاد رییس غیرقابل تحمل خود می افتید یا تمرکز زیادی که بر محصول کاری خود دارید، بی آنکه علاقه‌ای به آن داشته باشید؟ اگر آدم بسیار حساسی هستید، این‌ها در زندگی اغنایتان نخواهد کرد. البته، فقط آدم‌های بسیار حساس (HSP) نیستند که در یافتن شغل مناسب خود تحت فشار قرار دارند، اما بسیار حساس‌ها با موانعی در زندگی خود مواجه می‌شوند که برای دیگران رخ نمی‌دهد.

بخشی از بسیار حساس بودن این است که آمادگی زیادی برای تحت فشار قرار گرفتن دارید، و از موعدهای محدود برای انجام کار و پروژه‌هایتان و از فشارهای در محیط کار آسیب می‌بینید، از جمله بابت شخصیت افرادی که با آنان سروکار دارید. شاید از همه مهمتر اینکه آدم‌های بسیار حساس در شغل خود به دنبال معنا هستند، و اگر معنایی برایشان در بر نداشته باشد، نمی‌توانند خوب عمل کنند.

اغلب اوقات به نظر نمی‌رسد که دنیای کار اهمیتی برای نیازهای آدم‌های بسیار حساس قائل باشد .

البته منظور این نیست که هرشغلی حتماً این گونه است. در واقع مسیرهای شغلی وجود دارد که برای آدم‌های بسیار حساس خیلی خوب است. مخصوصاً اگر نقاط قوت خود را بشناسید. در این مقاله به دلایل ناراحتی آدم‌های بسیار حساس در محیط کاری می‌پردازیم و اینکه چگونه شغلی داشته باشیم که برایمان معنا هم داشته باشد.

HSP ها دنبال شغلی هستند که فراتر از دریافت حقوق آخر ماه باشد. فرقی نمی‌کند که هستید _ در ایالات متحده حداکثر پنجاه درصد از حقوق بگیران اعلام رضایت شغلی می‌کنند و این موضوع در رابطه با آدم‌های بسیار حساس که عموماً خواهان معنادار و هدفمند بودن شغل خود هستند، بحرانی‌تر هم می‌شود.

برای اینکه HSP ها چنین حسی دارند، دلیلی وجود دارد. به عنوان HSP یک روز کاری، چیزی بیش از یک روز کاری است، به این منزله نیز هست که:

  • از عواطف همه همکاران آگاه بوده و اغلب خواهان مدیریت کردن این عواطف رو به سمت بهبودند.
  • متوجه همه چیز اعم از سروصدا و جزییات پس زمینه نیز هستند.
  • عمیقأ در طول روز همه چیز را بررسی می‌کنند، و بیش از دیگران روی این مسائل انرژی می‌گذارند.

به عبارت دیگر، شغل و حرفه می‌تواند برای بسیار حساس‌ها انرژی بر باشد. حتی در روزهای خوب هم آنقدر در محیط کار انرژی صرف کرده‌اید که وقتی به خانه می‌رسید دیگر توانی برایتان باقی نمی‌ماند .

جای تعجب ندارد که HSP ها می‌خواهند شغلی معنادار داشته باشند: اکثر اوقات درگیر همین موضوع هستند.

متأسفانه مشاغل معنادار را به سختی می‌توان یافت. تا حدودی این موضوع برخاسته از شرایط اقتصادی است. در زندگی مدرن امروزی انجام کارهای تکراری ضروری است و اکثراً بیشتر پای منفعت مالی در میان است و نه هدف. ولی حتی در حیطه‌های که خلاقانه یا معنادار (مثلاً کارهای خیر) باز شخصیت اعضایی که با ایشان کار و زندگی می‌کنید، در رضایت از شغل اثر دارد. به این معنا نیست که یافتن شغل معنادار امری اتفاقی و شانسی است. بنا به اظهارات کلی اولالین نویسنده کتاب زندگی آدم بسیار حساس، علایم هشداری که باید مراقبشان باشید از این قرارداد:

  • هر شغلی که اساساً به فروش مربوط بوده یا با اعداد و ارقام سروکار دارد، مخصوصاً اگر با ارزش‌های شخصی‌تان متناسب نباشد.
  • مشاغلی که بنا به ماهیت خود نیازمند مواجهه باشند (مثلاً مذاکره).
  • هر محیطی که نیاز به تحمل سروصدا، شلوغی، یا ازدحام و ابهام داشته باشد _ هنگام انجام مصاحبه شغلی حواستان به این مسائل باشد.
  • مشاغلی که نیاز به «ارتباط چهره به چهره» داشته باشد. آدم‌های بسیار حساس با دیگران خوبند ولی برای اینکه کار خود را به خوبی انجام دهند، نیاز به تجزیه و تحلیل در خلوت دارند.

اولالین ضمناً بیش از همه به این موضوع هشدار می‌دهد که همکاران و محیط کاری می‌توانند باعث رضایت از شغل شده یا به طور کلی آن را به فنا دهد. حتی در کارهایی که به نظرتان رؤیایی هستند، اگر ناچار به سروکار داشتن هرروزه با رییسی باشید که پرخاشگر یا بی ادب است یا دفتر کاری شلوغ است، به مرور علاقه خود را از دست خواهید داد .

بهترین مشاغل برای HSP ها

آدم‌های بسیار حساس نقاط قوت زیادی دارند. در واقع استعدادهای ویژه‌ای دارند که بسیاری دیگر ندارند. مثلاً، HSP ها حامی و مشوق اطرافیان هستند. به حرف‌های دیگران گوش فرا می‌دهند، و قبل از هر اقدامی به خوبی تمامی جوانب را می‌سنجد. به عنوان رهبر، تاکید زیادی روی ایجاد توافق نظر دارند، که باعث می‌شود تا حد زیادی توانمند باشند. در هر شرایطی به جزییات ظریفی توجه دارند که دیگران متوجه آنها نیستند و به طور شهودی می‌دانند چگونه با دیگران برخورد کنند.

این ویژگی‌ها در برگزیدن مشاغلی که HSP ها دوست دارند، تأثیر زیادی دارد. بنا به نظرات اولالین و نظر خود ما اینجا چند شغل را پیشنهاد می‌کنیم.

۱. مشاغل مراقبتی

گستره مشاغل مراقبتی شامل پرستاری، پزشکی، درمان‌های جسمانی، مددکاری، روان‌درمانی و مربی بودن می‌شود. این حیطه‌ها با نقاط قوت HSP ها یعنی همدلی، دلسوزی و درک شهودی از نیازهای دیگران همراه است و به نظر می‌رسد که HSP ها به طور کلی از این مشاغل رضایت زیادی کسب می‌کنند (بنا به توصیه درمانگران HSP باید در عین اینکه اجازه محبت کردن را به خود می‌دهند، باید حدومرز نیز در نظر بگیرند.)

۲. مشاغل خلاقانه

این گستره شامل مشاغلی چون گرافیک، نویسندگی، انیمیشن سازی، فیلمسازی، طراحی و هر حیطه‌ای می‌شود که به کارهای هنری مربوط می‌شود. این مشاغل راه مناسبی برای ایجاد تجارب حرفه‌ای و ضمناً کسب درآمد به عنوان هنرمند می‌شود .

۳. روحانیت

بسیاری از HSP ها آدم‌های معنوی هستند که بیش از دیگران باورهای خود را جدی می‌گیرند. در عین حال، HSP ها آدم‌های مشوق با ذهن باز هستند. همین‌ها باعث می‌شود تا آدم‌های بسیار حساس افرادی روحانی شوند. البته HSP ها بیش از آنکه عقایدی دگم درباره معنویت داشته باشند، آدم‌های شهودی هستند. وقتی حساس بودن با شهودی بودن تلفیق می‌شود، ترکیبی جالب از کار در می‌آید.

۴. دانشگاهی

دانشگاه محیطی رقابتی است، اما در عین حال مسیری فکورانه است که باعث می‌شود HSP ها از این نقطه قوت خود به درستی استفاده کنند. ناچار می‌شوید بخشی از وقت خود را صرف انجام کاری در کمال دقت، و تمرکز کنید. وضعیتی که درست، عمیق و ارزشمند است. ضمناً می‌بایست وقتتان را صرف آموزش و کمک به دانشجویان کنید. ولی فقط بخشی از روزتان را، نه همه روزتان را. شاید از همه مهمتر، ناچار از انجام کاری معنادار شوید که بیش از هرچیزی برایتان اهمیت دارد.

۵. حرف و مشاغل کوچک

بسیاری از HSP ها از مشاغل ریاستی حذف می‌شوند، چون دیگران بر این گمانند که HSP ها توان «رهبری کردن» را ندارند. اما این موضوع صحت ندارد. HSP ها می‌توانند در بالاترین موقعیت‌های شغلی قرار بگیرند. بسیاری از مشاغل کوچک، مثلاً بوتیک‌ها، گالری‌ها و کافی شاپ ها وقتی توسط HSP ها اداره می‌شوند، شکوفا می‌شوند. HSP ها می‌توانند فضای آرامش بخشی را در مکان خود ایجاد کنند. فضای کاری خود را خلق کنید و کارمندان مورد نظر خود را استخدام کنید و به مشتریان خود خدمت رسانی کنید. اگر دنبال شغل هستید، می‌تواند مسیر مناسبی باشد .

۶. تخصص‌های خاص

این گونه مشاغل می‌توانند به واقع برایتان دردسرساز باشند. مثلاً کشف معدن، به دلیل اینکه سازماندهی خوبی ندارد، می‌تواند برایتان دردسرساز شود و لازمه انجام این نوع کارها، بی وقفه برای ساعات طولانی و در شرایط دشوار است. ولی نگذارید این سختی‌ها شما را از ادامه آن منصرف کند. این گونه تخصص‌های مناسب برای HSP ها می‌توانند از این قبیل باشند: سرپرستی، مدیر اجرایی، مدیر بازاریابی، پژوهشگری، نویسندگی. ارتقاء شغلی بسته به این است که آیا فرهنگی حمایت گر است یا نه و اینکه چقدر پرخاشگر است

۷. حیطه‌های IT

کدگزاری، فرآیندی خلاقانه است و برای کسی که دنبال جزییات بوده و شهودی قوی دارد، بسیار مناسب هستند. مهندسی نرم افزار، طراحی وب، یا هر شغلی که که نیاز به درک تکنولوژیکی داشته باشد. بسیاری از مشاغل تکنولوژیکی فضای آرامش بخشی دارند و متمرکز بر انجام کار هستند و همین برای HSP ها عالی است.

این‌ها چند پیشنهاد ما بود ولی فقط نقطه آغاز است. بهترین راه برای یافتن شغل مناسب، فکر کردن درباره نقاط قوتتان به عنوان HSP و بعد اقدام از همان موضع است. توجه زیادی به فرهنگ در محیط کار خود داشته باشید.

نویسنده: آندره سولو

مترجم: مینو پرنیانی