هفده جمله قصار درباب درنظر گیری حدومرز

یکی از توانمندسازترین اقداماتی که می‌توانید برای خود انجام دهید درنظرگیری حدومرز است. چالش برانگیز است ولی شاید با خواندن این جملات قصار بتوانید به در نظرگیری حدومرز تشویق شوید. حدومرز فضا و جایی است …

bubble

یکی از توانمندسازترین اقداماتی که می‌توانید برای خود انجام دهید درنظرگیری حدومرز است. چالش برانگیز است ولی شاید با خواندن این جملات قصار بتوانید به در نظرگیری حدومرز تشویق شوید.

حدومرز فضا و جایی است که مسوولیت ها یا فضای شما آغاز می‌شود و مال دیگری تمام می‌شود. از جسمتان گرفته تا عواطف و هرچیز دیگری که رویتان اثر می‌گذارد.

همه آنچه با سلامتی، خانواده یا مراقبت از خود شما تداخل پیدا کرده، باعث می‌شود تا بدانید کجاها حدود قائل شوید.

حدوحدودها موثرند چون بر سلامتی شما تاثیری مثبت دارند.

نوعی از زندگی را برایتان رقم می‌زنند که نمی‌گذارد خودتان را نابود کنید. پژوهشی در سال ۲۰۲۰ انجام شد که نشان می‌دهد نبود حدومرز فرد را به سمت فرسودگی عاطفی سوق می‌دهد.

براساس پژوهش‌های انجام شده در ۲۰۱۹ دوستی‌ها برای سلامتی‌تان خوبند ولی اگر حدومرز نداشته باشید باعث مزاحمت و دردسرتان می‌شوند. وقتی هرچه دارید را ایثار کنید، در عوض چیزی به دست نیاورید، آنوقت می‌فهمید که حدومرز داشتن  کار درستی است .

۶ جمله قصار درباره ضرورت حدومرز داشتن

«وقتی حدومرز نداریم، و همه توجهمان به سمت دیگران است، بالاخره دیر یا زود احساس مورد سواستفاده قرار گرفتن و مورد بدرفتاری قرار گرفتن، به ما دست می‌دهد. به همین دلیل است که گاهی به جان خود می افتیم، که می‌تواند بسیار دردناکتر از مورد بازبینی قرار دادن یک رفتار و انتخاب باشد.»

_برنه براون

«کسانی که وقتی حدومرز در نظر می‌گیرید، عصبانی می‌شوند، دقیقاً همان کسانی هستند که باید حتماً برایشان حدومرز بگذارید.»

_جی. ای. وولف

«باید خود را آنقدر دوست داشته و آنقدر برای خود احترام قائل باشید که اجازه اینکه دیگران از شما استفاده و سواستفاده کنند را ندهید. ناچارید حدومرز بگذارید و روی حدوحدود خودتان ثابت قدم بمانید. بگذارید دیگران به وضوح بدانند که تحمل بدرفتاری را ندارید. مشخص کنید که مایلید چگونه با شما رفتار کنند.»

_ ژانت کورون

«حدومرزهای ماست که فضای امن ما را تبیین می‌کند و ما باید با کسی که حدومرزهایمان را نادیده می‌گیرد، برخورد کنیم.»

_جسیکا مور

«کنترل زندگی‌تان در دستان خودتان است. حدومرزهایی در نظر بگیرید تا همه آدم‌های سمی از محدوده‌تان بیرون بروند.»

_ژرمن کنت

«خلق فضایی از احترام دوطرفه و در نظرگیری حدومرز باعث می‌شود به مسیر شادمانی شخصی پا بگذارید.»

_نانسی بی . اورباخ

پنج جمله قصار درباره تعریف حدومرز

«در نظرگیری حدومرز به معنای مراقبت از شادی و بهزیستن خودتان است. باید اعلام کنید که دست از رفتارهای آسیب رسان خود بردارند، این جمله را تمرین کنید که «نمی‌توانم بگذارم X رفتار کنی من به Y نیاز دارم.»

_لورن مارتین

«مسوولیت ارزیابی هزینه و فایده هر ارتباطی بر عهده شماست. مجبور نیستید منفعلانه هرچه برسر راهتان قرار می‌گیرد را بپذیرید. حق انتخاب دارید.»

_دبورا دی

«اگر زندگی خودانگیخته می‌خواهید، باید هنر پذیرش ناکامی‌ها و ناراحت شدن از دست دیگران را داشته و قبول کنید که برخی دوستتان ندارند. شاید ابتدا آسان به نظر نرسد، اما اگر می‌خواهید زندگیتان بازتاب نیازها ارزش‌ها و خواسته‌هایتان باشد راه درست همین است.»

_شریل ریچاردسون

«حدومرزها وجود دارند. به زبان ساده همان در نظرگیری فضای شخصی است.»

_آسن دن براون

«نه, خود جمله‌ای کامل است .» 

_آنی لاموت

۶ جمله قصار درباره اجرای حدومرزها

«اگر کسی با شما محترمانه برخورد نکرد یا بی اعتنا بود، خطر کنید و به ایشان بگویید که این رفتارشان چه احساسی در شما ایجاد کرده و شما از این بابت ناراحت هستید. اگر مایل بودید بدون خشم با خودتان صحبت کنید و بگویید که گرچه حوصله دردسر ندارید، اما گاهی لازم است با دیگران برخورد کنید تا بفهمند که چه احساسی دارید.»

_بورلی آنجل

«اگر کسی به شما گفت که نمایشی عمل می‌کنید و آدم خودخواهی هستید، پس حتماً با کفش‌های شما راه نرفته است. برایتان مهم نباشد و نیازی به توضیح نیست. از موضوع رد شوید. اجازه ندهید به شما عذاب وجدان و احساس گناه بدهند. شما به محدوده امن خود نیاز دارید.»

_سارا نیومن

«هرچه بیشتر برای خود احترام قائل باشید، حدوحدودهایتان نیز سالم‌تر خواهد بود.»

_لورین نیلون

«وقتی در آغاز متوجه رفتار سمی کسی می‌شوید، اجازه ندهید برای بار دوم تکرار شود و همان ابتدا تذکر دهید. بسیاری از آدم‌ها عادت دارند که بایستند و فقط ناظر باشند. اما وقتی همان ابتدا حدومرز در نظر می‌گیرید، اگر برای بار دوم رفتار سمی انجام دهند، سزای کار خود را می‌بینند. وقتی حدومرزهایتان قویتر می‌شود، زمان انتظار کمتر می‌شود. هرگز شهودتان را دست کم نگیرید.»

_شهیدا عربی

«به خود اجازه داشتن رویاهای بزرگ و زندگی شاد را بدهید. بزرگی خود را بپذیرید، ساکن نباشید! به دنیا نیامده اید تا نقش‌های کوچک ایفا کنید یا رویاهای دیگران را متجلی کنید. سزاوار آنچه در قلبتان حک شده هستید، ولی خب این به خود و انتخابتان بستگی دارد.»

_ کریستین بوتلر

«همانطور که انتظار دارید دیگران حدومرزهای ما را محترم بشمارند، عادلانه این است که ما هم به مرزهای دیگران توجه کنیم.»

_لوری بوچانان

چگونه حدومرز در نظر بگیرید

می‌توانید با در نظرگرفتن حدومرز، حیطه‌های مهم زندگیتان را الویت بندی کنید، و به این ترتیب احساس رضایت کنید، برای این که از سلامت ذهنی و عاطفی و جسمانی‌تان محافظت کنید، باید آنچه می‌خواهید و آنچه نمی‌خواهید را از هم تفکیک کنید.

این هم چند راه برای در نظرگیری حدومرزهای شخصی

۱. محدودیت‌های خود را بشناسید و مشخص کنید.

وقت گذاشتن برای مشخص کردن محدودیت‌هایتان هنگامی که در تعامل با دیگران هستید، به درنظرگیری حدومرز کمکتان می‌کند. نیازها و محدودیت‌های ذهنی، جسمانی، معنوی و عاطفی‌تان را در نظر بگیرید.

شناخت محدودیت‌هایتان شامل موارد ذیل می‌شود:

  • تفکر دربارهٔ موقعیت‌های پیشینی که باعث احساسات منفی در شما شد.
  • تمرکز بر حدومرزهایی که می‌خواهید داشته باشید.
  • الویت بندی ارزش‌های شخصی.

۲. روابطتان را ارزیابی کنید

روابط مختلف نیازمند حدومرزهای مختلف است. چون نوع ارتباطاتتان با دیگران فرق دارد. می‌توانید روابط خود را مورد بررسی قرار دهید و ببینید که چه چیزی را باید در خودتان تغییر دهید. اگر هر بخشی از زندگیتان نامتعادل بود، پس باید حدومرزی را در نظر بگیرید که کمکتان کند.

این کار را می‌توانید دربارهٔ رییس، همکاران، دوستان، اعضای خانواده و یا هرکسی دیگر انجام دهید. برخی روابط به حدومرزهای جدی‌تری نیاز دارند، بسته به سطح احترام و صمیمیتی که بین شما است .

۳. شفافیت ارتباط

ارتباط همراه با شفافیت، بهترین راه برای درنظرگیری حدومرز است. بگذارید طرف مقابلتان بداند که حدومرز دارید و بخواهید که به این حدوحدودها احترام بگذارند. وقتی دربارهٔ نیازها و آن‌چه می‌خواهید شفاف هستید، از موقعیت‌های که نمی‌خواهید ساده‌تر دور می‌مانید.

۴. جرات داشته و از حدو حدودتان دفاع کنید.

اگر دیگران حدوحدودتان را رعایت نکردند و شما هم بر آن‌ها تاکید نداشته باشید، سواستفاده می‌کنند. در حالی که باید وقتی کسی از حدومرزهایتان رد می‌شود و زندگیتان را تباه می‌کند، جرأت ورزانه با وی برخورد کنید. نباید از اینکه حدومرزی در نظر گرفته‌اید احساس بدی پیدا کنید، چون کسانی که برای شما اهمیت قائل هستند، به تصمیم شما احترام می‌گذارند.

خلاصه

درنظرگیری و اجرای حدو حدود می‌تواند ترسناک یا بیش برانگیخته ساز باشد، اما حد و مرز می‌تواند به بهزیستن شما کمک کند. اگر حدومرز در نظر نگیرید باعث نادیده گرفتن خودتان برای شاد کردن دیگران می‌شود.

این جملات قصار درباره حدومرز کمک می‌کنند تا انگیزه بیشتری پیدا کرده و از خود محافظت کنید.

نویسنده: سارا بارکلی

مترجم: مینو پرنیانی