پنج راهکار برای کنار آمدن با زندگی، وقتی‌که پوچ و بی‌معنی به نظر می‌رسد

اگر زندگی به نظرتان پوچ و بی معناست، بدانید که تنها نیستید. نکاتی چون به دنبال ارتباطی سالم بودن و هدف داشتن در زندگی، به احساس رضایتتان کمک می‌کند. زندگی زیباست، اما گاهی ممکن است …

5 Ways to Cope When Life Feels Meaningless

اگر زندگی به نظرتان پوچ و بی معناست، بدانید که تنها نیستید. نکاتی چون به دنبال ارتباطی سالم بودن و هدف داشتن در زندگی، به احساس رضایتتان کمک می‌کند.

زندگی زیباست، اما گاهی ممکن است احساس کنید که در چرخه‌ای طاقت فرسا گرفتار شده آید، شاید احساس کنید هر روزتان تکراری شده و یا زندگی معنادار نیست.

دلایل احساس بی معنا بودن زندگی در بین آدم‌های مختلف، متفاوت است. مثلاً مشکلات ذهنی چون افسردگی یا دیگر اختلالات خلقی ممکن است منجر به احساس بی پناهی شود، و در نتیجه فعالیت‌هایی که در گذشته از انجام آن‌ها لذت می‌بردید را روز به روز کمتر انجام می‌دهید.

ضمناً عدم رضایت شغلی، خانوادگی و یا اجتماعی می‌توانند باعث شوند که فرد به دنبال معنایی عمیق‌تر در زندگی باشد. اما برای افزایش رضایت از زندگی می‌توان اقداماتی کرد. بدانید که تنها نیستید.

۱. زندگی با قصد

وقتی با قصد زندگی می‌کنید، متوجه این نکته هستید که چرا کاری را انجام می‌دهید. تمامی جوانب زندگی‌تان را بررسی می‌کنید تا ببینید که آیا با زاویه دید یا اهدافتان هم تراز هست یا نه. زندگی با قصد، یعنی زندگی روزمره‌تان را مبتنی بر باورها و ارزش‌هایتان بچینید.

مسیر زندگی با قصد، هنگامی که شروع می‌کنید به تعریف ارزش‌ها و باورهای شخصی‌تان، چالش برانگیز می‌شود. داشتن گفتگوی درونی مثبت با خود مؤثر است و جلوی حواس‌پرتی ناشی از وسایل ارتباط جمعی در هنگام گفتگوی مثبت با خود را باید گرفت. احساساتتان را مورد اکتشاف قرار دهید تا بفهمید که به چه چیزی نیاز دارید و زندگی با قصد چگونه است.

شاید پرسیدن سؤالات ذیل کمکتان کند:

  • چه چیزی موجبات شادی مرا فراهم می‌سازد؟
  • دلم می‌خواهد کدام علایق را بیشتر دنبال کنم؟
  • برای موفقیت چه موتورهای محرکه‌ای دارم؟
  • موفقیت به نظر من چیست ؟

۲. تمرین شکرگزاری

پژوهشی در سال ۲۰۱۷ نشان داده که احساسات و ابراز قدردانی از داشته‌هایتان در زندگی، راهی است برای افزایش خوبی بیشتر در گرداگردتان، و باعث می‌شود به سوی آن زندگی سوق پیدا کنید که آرزوهایتان را در برمی گیرد و باعث می‌شود در هر روزتان هدفی پیدا کنید.

پژوهشی در سال ۲۰۲۲ حاکی از آن است که مکتوب کردن قدر دانی کمک می‌کند تا آدم‌ها شرایط خود را به شکلی مثبت باز تعریف کنند، استرس را کاهش دهند و خلق خود را بهبود بخشند. می‌توانید شکرگزاری را در زندگی روزمره‌تان ادغام کنید:

  • نوشتن نامه‌هایی برای کسی که تاثیری مثبت روی شما داشته است.
  • تهیه فهرستی از مواردی که بابت آنها شاکرید.
  • در لحظاتی که احساس شاکر بودن می‌کنید، تأمل کنید.
  • هنگام دعا کردن مراتب قدردانی خود را ابراز کنید .

۳. آن چه به زندگی‌تان معنا می‌بخشد را پیدا کنید.

جستجوی اموری که به زندگیتان معنا می‌آورد، کمکتان می‌کند تا جنبه‌های مثبت را پیدا کنید. گاهی برخی امور بسیار مادی بیشترین معنا را به زندگیتان می‌آورد، مثلاً دیدن یک منظره بسیار زیبا در طبیعت یا یک هدیه غیرمنتظره.

دکتر نویل جانسون روانشناس بالینی و نویسنده، چنین می‌گوید که «انجام کاری با معنی، یعنی اهمیت قابل شدن و ارزش برای آن عمل.»

نلسون مثال‌های ذیل را به عنوان شاهدی در یافتن معنا در زندگی روزمره می‌شمارد:

  • صبح‌ها برای بیدار شدن، ساعت بگذارید تا برای رفتن بر سر کار، به قدر کافی وقت داشته باشید..
  • عزیزتان را در آغوش بگیرید، نه به عنوان وظیفه، بلکه به خاطر این که از آنان به نوعی قدردانی کرده باشید.
  • می‌توانید از روش «نوشیدن چای به روش بی ذهنی» استفاده کنید. یعنی وقتی که می‌خواهید نوشیدنی مورد علاقه‌تان، چای، قهوه، آب (فرصت و انتخاب) را بنوشید، از پنج حس خود استفاده کنید.

۴. روی ارتباطات مثبت متمرکز شوید

صرف زمان با آدم‌های مثبت روشی مناسب در یافتن معنا در زندگی‌تان است. بهترین روابطی که داریم یا می‌توانیم داشته باشیم، همان مواردی هستند که از ما حمایت کرده و مشوق ما در ادامه سفر زندگی هستند.

ضمناً می‌توانید وقتی صرف کنید و خاطراتی که در گذشته با خانواده یا دوستانتان داشتید، یا موسیقی که دوست داشته و خاطراتی از آنها دارید و برایتان نوستالژیک است را مرور کنید.

مبتنی بر پژوهش سال ۲۰۲۲ مرور گذشته‌ای که برایتان نوستالژیک است، کمک می‌کند آدم‌ها معنای زندگی را بیابند. این پژوهش حاکی از آن است که نوستالژی، احساس تعلق و پذیرش را در شما افزایش می‌دهد و چنین امری در شرایط وجود چالش‌ها در زندگی، یاری رسان هستند.

به یاد داشته باشید که هرکسی نقطه‌ای روشن و مثبت در گذشته خود داشته است. اگر تجربه نوستالژیکی ندارید، شخص یا تجربه‌ای به یاد آورید که خاطرات مثبتی برایتان به یادگار گذاشته است.

۵. دنبال کمک حرفه‌ای باشید

یافتن معنا در زندگی می‌تواند دشوار باشد، ولی ناچار نیستید که آن را به تنهایی انجام دهید. می‌توانید با یک درمانگر یا مشاور صحبت کنید. اگر مشکلاتی در رابطه با سلامتی ذهنی خود دارید، درمانگران می‌توانند کمکتان کنند تا نشانگان احساسی که در حال تجربه کردن هستید را بشناسید.

خلاصه

دلیل تراشی‌ها در باب بی معنایی زندگی ممکن است از فردی به فرد دیگر فرق کند و روش‌های کنارآمدنتان نیز با یکدیگر فرق دارد. ولی شما تنها نیستید.

استفاده از روش‌های خودیاری مثل تمرین روزانه قصد و شکرگزاری، ایجاد روابط سالم، یا یادآوری خاطرات خوش گذشته می‌توانند کمکتان کنند تا بر مشکل فائق آیید .

نویسنده: سارا بارکلی

مترجم: مینو پرنیانی