چرا خداوند آدم های بسیار حساس را آفرید

آدم بسیار حساس، هدیه‌ای ست از جانب خداوند به دنیا آدم‌های بسیار حساس (Hsp) عواطف عمیقی داشته و اطلاعات را عمیق‌تر پردازش می‌کنند. عواطف دیگران را جذب کرده و در نتیجه در تشخیص عواطف خود …

15428 1

آدم بسیار حساس، هدیه‌ای ست از جانب خداوند به دنیا

آدم‌های بسیار حساس (Hsp) عواطف عمیقی داشته و اطلاعات را عمیق‌تر پردازش می‌کنند. عواطف دیگران را جذب کرده و در نتیجه در تشخیص عواطف خود مشکل دارند. نمی‌توانند برای مدتی طولانی در فضایی پر ازدحام باشند و سروصدای زیاد آزارشان می‌دهد و فضای پر از محرکات بصری، سیستم عصبی ایشان را تحت فشار قرار می‌دهد، طوری که نیاز دارند از جمع فاصله گرفته و زمانی را به تنهایی سپری کنند. بسیار حساس بودن بیماری نیست، بلکه ویژگی بهنجاری است که در بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از جمعیت مشاهده می‌شود.

بسیار حساس‌ها ناچارند با فشارها و تنشی که به ایشان وارد می‌شود کنار بیایند. اکثر hsp ها، بسیار حساس بودن خود را آزاردهنده می‌بینند. اما هرسکه ای دو رو دارد. به نظرم بسیار حساس‌ها هدایایی هستند که خداوند به دنیا عطا کرده است.

بیایید دلایل این ادعا را بررسی کنیم:

همدلی: آدم‌های بسیار حساس توان درک دیگران را دارند و عواطف خود را با دیگران درمیان می‌گذارند.

 

پا به پای کسی که شادی می‌کند، شادی کرده و با کسی که سوگوار است، سوگواری می‌کنند.

انجیل رومنس ۱۲: ۱۵

اینکه بتوان عواطف دیگران را درک کرده و با آنان همدلی کرد، موهبتی الهی ست. HSP ها شنونده‌های خیلی خوبی هستند، و باعث می‌شوند دیگران احساس آسودگی کنند و فکر کنند که فهمیده شده‌اند و در کنار hsp ها احساس امنیت می‌کنند.

 

خواندن دیگران: چون Hsp ها اطلاعات زیادی از دیگران می‌گیرند، متوجه کوچکترین نکات در وضعیت بدنی و صدا و حرکات دیگران می‌شوند. به همین دلیل متوجه آنچه در ذهن و دل دیگران می‌گذرد، هستند. ورای آنچه هست را متوجه می‌شوند. با چنین فهمی hsp ها می‌توانند کمک زیادی به دیگران بکنند.

 

خلاقیت: به طبیعت بنگرید، خداوند چقدر زیبا و به دقت همه چیز را آفریده است. چقدر توجه در موجودات نهادینه کرده است!

خداوند بود که به ما توان خلق کردن را داده است. بسیاری از آدم‌های بسیار حساس خلاق هستند و استعدادهای هنری متفاوتی دارند. ما بیشتر از طریق هنر عواطف خود را بروز می‌دهیم.

 

توان احساس کردن: از آنجایی که hsp ها در هماهنگی با عواطف خود هستند، توان لمس عاطفی قویتری دارند. موسیقی را خوب حس می‌کنند و همین طور زیبایی‌های طبیعت را خوب متوجه می‌شوند. صلح و آرامشی را که در طلوع خورشید هست را هیچکس به اندازه hsp ها نستوده است.

 

درستکاری: hsp ها بسیار درستکار هستند. دوست ندارند دیر برسرکار خود بروند و به دقت کار می‌کنند. هرکاری که انجام دهند، کیفیت خوبی دارد.

 

صلح طلب هستند:hsp ها از تعارض خوششان نمی‌آید، توان زیادی در حل مشکل دارند. مسیح می‌گوید صلح جویان برکت نصیبشان خواهد شد.

 

مشوق: از آنجایی که hsp ها همدل هستند و به دیگران اهمیت می‌دهند، در مشوق بودن استاد هستند. مایلند دیگران بالقوه‌های خود را بالفعل کنند. دوست دارند ببینند که دیگران نقاط قوت خود را پیدا می‌کنند و کمکشان می‌کنند تا پیش رفته با چالش‌هایشان برخورد کنند.

 

پس یکدیگر را تشویق کنید و یکدیگر را رشد دهید.

تسالونیکیان ۵: ۱۱

عطیه پیشگویی: تجارب نشانم داده که hsp ها توان زیادی در گرفتن الهام داشته و قدرت پیشگویی دارند. موضوعی که در دایره اقوام و دوستان دیده‌ام. از آنجایی که جویای معنای عمقی‌تر هستند، بیشتر خداوند را می‌جویند. تصورش را بکنید دنیای ما چگونه می‌شد اگر آدم‌های بسیار حساس وجود نداشتند. چقدر جامعه‌مان خشن‌تر و بی ریشه می‌شد، اگر آدم‌های بسیار حساس وجود نداشتند.

زندگی شما فقط به خودتان تعلق ندارد، بلکه از آن خداست. قرار است مجرایی برای خواست و اراده خداوند باشید. خدا هدیه‌ای را در اختیارتان قرار داده است. حساسیت خود را پنهان نکنید، بلکه خود را به دستان خداوند بسپارید. دنیا به حضورتان نیاز دارد.

 

نویسنده: مادلینه

مترجم: مینو پرنیانی