۷ موضوعی که زندگی را برای آدم‌های بسیار حساس دشوار می‌سازد و چگونه می‌توانید کمک کنید

آدم‌های بسیار حساس در مقایسه با کسانی که کمتر حساس هستند، اساساً واکنش گرترند، حال ببینیم چه مسایلی بیش از هرچیز به ایشان استرس وارد می‌کند. آیا آدم بسیار حساس (HSP) را می‌شناسید؟ و چند …

things that make life difficult for highly sensitive people

آدم‌های بسیار حساس در مقایسه با کسانی که کمتر حساس هستند، اساساً واکنش گرترند، حال ببینیم چه مسایلی بیش از هرچیز به ایشان استرس وارد می‌کند.

آیا آدم بسیار حساس (HSP) را می‌شناسید؟ و چند بار تاکنون از خود پرسیده‌اید که‌ای کاش می‌دانستید که چگونه به دوست و عزیز HSP خود کمک کنید تا ارتباطتان مستحکم‌تر شود؟ اگر پاسختان به یکی از این سؤالات بله بوده، می‌توانید ارتباطی مستحکم‌تر برقرار کنید ‌. HSP ها بیش از اکثر مردم حساس هستند و با مسائلی دست و پنجه نرم می‌کنند که برای دیگران چندان اهمیتی ندارد. اینکه بفهمید چه چیزهایی زندگی را برایتان دشوار می‌سازد، اولین گام است و فهم واکنشتان در چنین مواقعی حتی اوضاع را بهتر هم می‌کند.

در این مقاله، هفت نکته‌ای را یاد می‌گیرید که زندگی را برای HSP ها دشوار می‌سازد، همچنین شیوه کمک در چنین شرایطی را می‌آموزید.

۷ موضوعی که زندگی را برای یک آدم بسیار حساس دشوار می‌سازد و چه کنند

۱. نزاع

آدم‌های بسیار حساس در موقعیت‌هایی که نزاع رخ می‌دهد، بسیار آسیب می‌بینند، و همه تلاش خود را می‌کنند تا به هر قیمتی که شده از آن اجتناب کنند. ضمناً ما آدم‌های نیستیم که بتوانیم به راحتی انتقاد کنیم. پس حتی اگر دربارهٔ موضوعی ناراحت هستیم، به جای اینکه با آن فرد مواجه شویم یا نظر خود را مطرح کنیم، همه دلخوری‌ها را زیر فرش پنهان می‌کنیم و از مواجهه اجتناب می‌کنیم.

⬅ چه کاری از دست شما برمی آید: آدم‌های بسیار حساس را به قرار گرفتن در موقعیت‌های ناراحت کننده وادار نکنید. حتی اگر قصد و نیتتان خوب است ‌. ضمناً موضوع ناراحت کننده‌ای که وجود دارد را به شیوه‌ای دوستانه مطرح کنید، نه اینکه نزاع به راه انداخته یا وی را مورد انتقاد قرار دهید ‌. به خاطر داشته باشید که او «حساس» است ‌ پس نسبت به عواطف وی توجه نشان دهید. مثلاً فرض کنیم که شما با شریک زندگی خود نزاع کرده‌اید و او به جای اینکه در نزاع شرکت کند، صحنه را ترک می‌کند ‌. به جای اینکه دنبالشان بروید، فضای مورد نظر را به ایشان بدهید تا ذهن خود را پاکیزه کنند ‌ بعداً درباره مشکل صحبت کنید، وقتی هردو آرامتر شدید، می‌توانید گفتگوی پربارتری داشته باشید.

۲. «نه گفتن»

آدم‌های بسیار حساس واقعاً در «نه» گفتن مشکل دارند، که بیشتر اوقات برایشان سنگین تمام می‌شود. در نظر گیری حدومرز نیز برایشان دشوار است. یکی از دلایل آن ذات مهربان آنان است، پس دلشان می‌خواهد که شاد باشید و نمی‌خواهند که ناراحتتان کنند. اساساً نمی‌خواهند کسی را از خود برنجانند _ذاتاً در پی خوشنود کردن دیگران هستند ‌ در نتیجه ممکن است بگویند بله، در حالیکه درونا دلشان می‌خواهد بگویند نه. ضمناً ممکن است احساس کنند تحت فشار اجتماعی قرار دارند. یعنی هنگامی که دیگران از ایشان برای شرکت در میهمانی دعوت می‌کنند، آدم‌های بسیار حساس غالباً تمایلی به این کار ندارند. چون در میهمانی‌ها محرکات زیادی به ایشان وارد می‌شود و بعد از صرف اوقاتی در اجتماع، به اوقاتی برای تنهایی نیاز دارند ‌.

⬅ چه کاری از دست شما ساخته است: وقتی از آدم بسیار حساس تقاضایی دارید یا به بیرون و میهمانی دعوتشان می‌کنید، همیشه برایشان حق انتخاب در نظر بگیرید. جمله‌تان با سؤال همراه باشد، و جمله دستوری نداشته باشد. مثلاً به جای اینکه بگویید، «فردا غروب همدیگر را ببینیم ‌» بگویید، «آمادگی داری فردا همدیگر را ببینیم؟» و اگر گفتند نه، به تصمیم ایشان احترام بگذارید، و برای جواب بله تحت فشار نگذارید .

۳. ساده دچار سوءتفاهم می‌شوند

هیچکس دوست ندارد که مورد سوتفاهم قرار بگیرد، این اتفاق بیشتر برای HSP ها رخ می‌دهد ‌. دلیل ساده آن هم این است که HSP ها دوست دارند دیگران را از خود خوشنود سازند و از نزاع اجتناب می‌کنند. در نتیجه اگر کسی با ایشان دچار سوءتفاهم شود، احساس می‌کنند که باید خود را توضیح دهند.

با توجه به اینکه HSP ها در مقایسه با کمتر حساس‌ها همه چیز را قویتر احساس می‌کنند، در موقعیت‌های مختلف واکنش‌های مختلفی از خود نشان می‌دهند، و همین باعث می‌شود دیگران دچار سوءتفاهم شوند.

⬅ چه کاری از دست شما ساخته است: وقتی طرفتان آدمی بسیار حساس است، دست از حدس و گمان بردارید. بلکه از ایشان بخواهید که درباره آنچه برایتان سؤال شده، توضیح دهند ‌.

۴. تفکر زیاد

بیشتر HSP ها زیاده از حد فکر می‌کنند. نه فقط عمیق‌تر، بلکه دربارهٔ نتایج اعمال خود و تاثیری که بر دیگران دارند نیز زیاده از حد فکر می‌کنند. این همدلی، گرچه ویژگی خوبی است، اما می‌تواند حتی در تصمیمات بسیار کوچک نیز تأثیر زیادی داشته باشد، چون عادت دارند دربارهٔ هر تصمیمی از ۱۰۱ جهت مختلف نگاه کنند ‌. دلیل دیگر زیاده از حد فکر کردنشان این است که هر مکالمه و گفتگویی را زیاده از حد تجزیه و تحلیل می‌کنند. از لحن کلام دیگران گرفته تا حالت فیزیکی جسمشان و خیلی موارد دیگر ‌. گاهی HSP ها حرفی که می‌خواهند بزنند را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌دهند. حتی به اینکه اگر فلان سؤال از ایشان شد، آنگاه چه جوابی دهند.

⬅چه کاری از دست شما ساخته است: گرچه وقتی کسی عادت به زیاده فکر کردن داشته باشد، کار چندانی از دستتان ساخته نیست. اما آنچه از دستتان برمی آید، این است که بهتر ارتباط بگیرید. در ارتباط خود شفاف باشید. هیچ جایی برای سوبرداشت باقی نگذارید. این باعث می‌شود که کمتر فکر کنند و اگر هم زیاد فکر کردند، احساس بدی پیدا نکنند .

۵. طعمه عاطفی

همانطور که همه می دانیم، آدم‌های بسیار حساس عاطفی هستند و ممکن است به اشکال گوناگونی طعمه شوند. از دیدن فیلم‌های سوزناک تا برونریزی عاطفی در حضور جمع.HSP ها ممکن است طعمه شوند. به راحتی در دنیای عواطف غرق می‌شوند و هرچیز ساده‌ای مثل یک اخم، یک جمله بی ادبانه، یا شوخی زشت، ممکن است واکنش عاطفی ایشان را در پی داشته باشد. در حالی که از دید آنان که کمتر حساس هستند، ممکن است ماجرا بسیار بی اهمیت به نظر رسد. به هر حال به خاطر داشته باشید، احساسات و عواطف هرکسی محترم و معتبر است.

⬅چه کاری از دست شما برمی آید: اگر ارتباط صمیمانه‌ای با HSP دارید، می‌توانید نقاط حساسیت آنان را بشناسید و از انگشت گذاشتن بر این حساسیت‌ها اجتناب کنید. به طور کلی، نسبت به احساسات ایشان درک بیشتری داشته باشید. نه اینکه آنان را «زیاده حساس» و «عاطفی» بخوانید. سعی کنید آدمی باشید که احساس آسودگی بیشتری به آنان می‌دهد.

۶. دودلی

همانطور که قبلاً هم گفته شد، آدم‌های بسیار حساس عادت به تجزیه و تحلیل دارند. هر موضوع کوچکی را بسیار می‌کاوند. همین باعث می‌شود تصمیم گیری برایشان بسیار دشوار شود. چون مدام در ذهن خود در حال تجزیه و تحلیل هستند، تصمیم گیری برایشان دشوار می‌شود .

مثلاً، ما HSP ها یک ساعت وقت صرف می‌کنیم تا ببینیم کدام فیلم را در نتفلیکس ببینیم، بعد رها می‌کنیم و آخرش هم ناراحتیم که وقتمان تلف شده است ‌ یا هنگام تصمیم گیری برای اینکه چه غذایی را بپزیم ده بار تصمیم خود را عوض می‌کنیم و آخرش هم ساده‌ترین نوع غذا را می‌پزیم.

نکته این جاست که تصمیم گیری برایمان دشوار است، و اینکه تصمیم نگیریم هم برایمان دلهره‌آور است.

⬅ چه کاری از دست شما برمی آید: کمک کنید تا از بین موارد معدود انتخاب کنند. یا به جای اینکه تصمیم گیری را برعهده ایشان بگذارید، خودتان تصمیم بگیرید.

۷. تغییرات

اکثر HSP ها از تغییر خوششان نمی‌آید، حتی از تغییرات کوچک. آرامش و امنیت را در روال خاص می‌یابند و معمولاً به این معروفند که برنامه‌های روزانه ایشان از پیش مشخص شده است. رفتن به خانه‌ای جدید و یا حتی برنامه ریزی برای سفر برای HSP ها فشار زاست. هر چه که به خارج رفتن از حیطه امنی که دارند مرتبط باشد برایشان استرس زاست ‌

⬅چه کاری از دست شما برمی آید: در خلال تغییرات همراهی‌شان کنید. مطمئنشان کنید که این تغییرات در برنامه روزانه‌ای که دارند، خلل زیادی ایجاد نمی‌کند و اگر تغییر بزرگ است، اطمینان خاطر دهید که همراهیشان خواهید کرد.

آماده عمیق‌تر کردن ارتباطتان با HSP ها هستید؟ خوشبختانه در اکثر مواقع می‌توانید با فردی که HSP است، ارتباط عمیقی برقرار کنید. فهم اینکه چه چیزی زندگیشان را دشوار می‌سازد، کمکتان می‌کند تا اندکی شرایط را برایشان بهتر کنید و مطمئن باشید که قدردان شما خواهند بود .

نویسنده: آنکیتا راگووانشی

مترجم: مینو پرنیانی